1. september 2018
Kl: 19:30
Ideen til operaen kom fra Humperdincks søster, Adelheid Wette, der bad ham om at skrive musik til nogle sange, hun havde skrevet til sine børn. Efter adskillige revisioner blev det til en komplet opera, der fik premiere på Hoftheater i Weimer den 23. december 1893, dirigeret af Humperdincks ven, Richard Strauss. Operaen blev straks en stor succes. I løbet af dens første år blev den sat op på flere end 20 tyske teatre.
Librettoen er skrevet af Humperdincks søster og er baseret på Bdr. Grimms eventyr af samme navn, men i en knap så gruopvækkende version, idet Hans og Gretes mor ikke efterlader dem i skoven for at dø – men blot beder dem samle jordbær i skoven.
Rollerne som Hans og Grete synges af to af landets spirende operastjerner, Sofie Elkær Jensen og Morten Grove Frandsen, som sidste år modtog Musikanmelderringens Kunstnerpris og kvitterer med den koncert. Rollen som Hans synges i denne version af en kontratenor, Morten Grove Frandsen, og ikke – som det ellers er almindeligt – af en mezzosopran.
I de øvrige roller ses nogle af landet bedste operasangere: Elisabeth Jansson og Guido Paevatalu som de fortvivlede forældre, Michael Kristensen som heksen, der får et tragisk endeligt som peberkage – og endelig Frederikke Kampmann som både Dugmanden og Ole Lukøje, der trøster børnene i den mørke skov.
Koncerten dirigeres af Copenhagen Phils chefdirigent Toshiyuki Kamioka. Derudover medvirker Det kongelige Danske Musikkonservatoriums Børnekor - og Henrik Engelbrecht er aftenens konferencier.
OBS: p.gr.a. sygdom erstattes Susanne Resmark af Elisabeth Jansson
Humperdinck: Hans og Grete
Toshiyuki Kamioka tiltrådte som Copenhagen Phils nye chefdirigent ved en koncert i november 2016. Politiken kvitterede med 5 hjerter og følgende ord: ”Han viste sig som en flashy, men dygtig herre … Langt udtrukne linjer og en pind, hvis spids sad, hvor den skulle, når det gjaldt, fik strygere og blæsere til at lyde godt: Samlede og med sikkert disponerede nuancer, når musikken skulle være kraftig, svag eller et sted ind imellem”.
Frederikke Kampmann er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og fra Musik und Kunst Privatuniversität i Wien. I 2008 havde hun sin professionelle debut som Euridice i L’Orfeo på Valdemars Slot, og i 2011 sang hun Joanna i Sweeney Todd på Aarhus Teater.
Guido Paevatalu har været ansat som operasanger på Det Kongelige Teater i København siden 1982. Her debuterede han som Billy Benson i Animalen og har siden sunget alle de ledende roller, f.eks. greven i Figaros bryllup, Guglielmo i Così fan tutte, titelpartiet i Don Juan og Papageno i Tryllefløjten. Italienske roller som Anckarström i Verdis Maskeballet, Germont i Verdis La traviata, Figaro i Rossinis Barberen i Sevilla og Ford i Verdis Falstaff. Wagner-partier som Wolfram i Tannhäuser og Beckmesser i Mestersangerne.
Michael Kristensen er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium og på Opera-Akademiet. Han debuterede i 1994 som Spoletta i Puccinis Tosca på Det Kongelige Teater, hvor han senere har sunget bl.a. Leander i Maskarade, Don Ottavio i Mozarts Don Giovanni, Tamino i Tryllefløjten, Ferrando i Mozarts Così fan tutte, Laertes i Ambroise Thomas’ Hamlet, Truffaldino i Prokofievs Kærligheden til de tre appelsiner, styrmanden i Wagners Den flyvende hollænder, Cassio i Verdis Otello og styrmanden og hyrden i Wagners Tristan og Isolde.
Morten Grove Frandsen afsluttede sine studier på Opera-Akademiet i sommeren 2016 som den første danske kontratenor. Studietiden har været begivenhedsrig, og han har gennem tiden modtaget legater og stipendier fra Den Böhmske fond, Anne Marie Mortensens mindelegat og Léonie Sonning musikfonds stipendiat.
Sofie Elkjær Jensen er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og på Opera-Akademiet. Hun fik sin debut på Det Kgl. Teater i studietiden som Papagena i Tryllefløjten og har siden indtaget roller som Frasquita i Carmen, Leonora i Maskarade og som Maid i Adès´ Powder Her Face, der vandt en Reumert som Årets opera i 2016 – og som cementerede hendes endelige gennembrud, og samme år blev hun fastansat i operaens solistensemble. I 2018 er hun igen aktuel i en af Adès’ operaer, The Exterminating angel, der har premiere på Det Kongelige Teater i marts 2018.
Elisabeth Jansson er en svensk mezzosopran, der er uddannet fra Opera-Akademiet i København i 2004. Allerede året efter blev hun en del af det faste solistensemble samme sted og har bl.a. sunget titelrollen i Bizets Carmen, Mélisande i Debussys Pelléas og Mélisande, Rosina i Barberen i Sevilla og Octavian i Rosenkavaleren.
Henrik Engelbrecht er kendt som en af landets ægte operaeksperter i mange sammenhænge. Han er forfatter til en række operabøger, er tidligere operaredaktør på DRs P2 og var i ti år operadramaturg på Det Kongelige Teater i Kasper Holtens cheftid. Senest har Henrik Engelbrecht været musikchef i Tivoli, og i dag arbejder han bl.a. som kunstnerisk konsulent for Det Kongelige Teater og Tivoli, som forfatter til en lang rækker bøger om opera, og som en efterspurgt foredragsholder. Læs mere på www.henrikengelbrecht.dk
Tivoli har som formodentlig den eneste forlystelsespark i verden sit eget symfoniorkester, nemlig Tivoli Copenhagen Phil. Orkestret er et fuldt besat symfoniorkester bestående af godt 70 musikere, der spiller sommeren igennem i Tivoli – lejlighedsvist også til balletter, i 2018 f.eks. til såvel New York City Ballets gæstespil som til Nøddeknækkeren.
I SommerKlassisk 2018 spiller Tivoli Copenhagen Phil 11 koncerter i Tivoli og har bl.a. sin egen abonnementsserie; fire søndagsmatinéer med internationale solister og dirigenter på scenen. Der er derudover tradition for en række flotte operakoncerter, samt plads til de mere populære klassiske koncertformer, som f.eks familiekoncerten Nattens Tivoli og den årligt tilbagevendende Fødselsdagskoncert.