Gæster med særlige behov
Oplevelser for alle
Tivoli byder på en bred vifte af oplevelser, der er tilgængelige for gæster med særlige behov. I Haven kan man nyde de smukke blomster, tage en tur i en af de mange forlystelser, prøve lykken i spilleboderne, eller nyde en lækker frokost eller middag på en af de mange restauranter. Tivoli har gjort en stor indsats for at sikre, at alle gæster kan få en fantastisk oplevelse, uanset deres behov. Der er handicapvenlige toiletter og personalet er altid klar til at hjælpe. Det betyder, at alle kan nyde en dag i Tivoli uden bekymringer.
Ledsagerordning
Tivoli har ledsagerordning til gæster med funktionsnedsættelse. Vores mål med ledsagerordningen er at give lige muligheder for oplevelser i Tivoli.
Entré og forlystelser
Ordningen fungerer således, at gæster med handicap betaler entré og adgang til forlystelserne på lige fod med Tivolis øvrige gæster. Gæster med handicap kan herudover gratis medbringe en ledsager ved fremvisning af sit ledsagerkort fra Danske Handicaporganisationers Brugerservice. Ledsageren kan lige så få udleveret et gratis Turpas i indgangene eller i Tivolis Service Center ved Hovedindgangen.
Ledsageren skal være minimum 14 år. Vi skønner, at man skal være minimum 14 år for at kunne påtage sig det ansvar at være personlig hjælper. Vi har i øvrigt samme aldersgrænse for ledsagere til børn i forlystelserne.
Arrangementer i Salene
Tivoli har ligeledes ledsagerordning til forestillinger og koncerter i Salene.
Ordningen betyder, at gæster med funktionsnedsættelse skal betale for billetten på lige fod med andre gæster, mens én ledsager kan få udstedt en gratis ledsagerbillet mod forevisning af ledsagerkort fra Danske Handicaporganisationernes Brugerservice.
Bemærk venligst, at ledsagerordningen kan være begrænset til udvalgte priskategorier.
Handicap- og ledsagerbilletter kan kun bestilles ved direkte kontakt til Tivoli Box Office ved personlig henvendelse, eller ved at kontakte Tivoli Callcenter på tlf. +45 33 15 10 01. I begge tilfælde skal ledsagerkortet fremvises, så kontakter du os telefonisk bedes du være klar til at sende et billede via e-mail.
Førerhunde og servicehunde
I Tivoli er det tilladt for gæster med behov for servicehund eller førerhund at medbringe hunden. Det er ikke nødvendigt at kontakte Tivoli forud for besøget.
Hunden skal altid bære sin servicehunde-vest, så Tivoli og andre gæster kan se, at hunden er på arbejde.
Vis hensyn-kort
Man kan hente et "Vis hensyn"-kort i Tivolis Servicecenter, hvis man har et ledsagerkort fra Danske Handicaporganisationer eller et medlemskort fra Dansk Blindesamfund. Det gives som ledsager til et barn eller en voksen med et usynligt eller psykisk handicap (kognitivt handicap), f.eks. inden for autismespektret.
Kortet giver mulighed for:
- At springe køen over for personen det vedrører samt den ledsagende gruppe på op til 5 personer.
Når forlystelsen holder stille, skal man benytte forlystelsernes udgang og kontakte kontrolløren derigennem, hvorefter man får adgang. Dvs. det er ikke nødvendigt at booke tid i forlystelseskøen.
www.handicap.dk
Funktionsnedsættelse i forlystelser og attraktioner i Tivoli
Tivolis attraktioner omfatter forlystelser, restauranter, Glassalen, Koncertsalen, Børnelegepladsen, Tivolis indendørs Spillehaller og butikker. Vi har valgt at beskrive forlystelserne særskilt her på siden. Tilgængeligheden til Tivolis forlystelser afhænger af to ting:
- For det første afhænger tilgængeligheden af, om gæsten med funktionsnedsættelse selv, eller med hjælp fra ledsager, kan komme over i forlystelsen. Tivolis medarbejdere må ikke hjælpe med at løfte gæsten med handicap. I den forbindelse er det væsentligt, at gæsten med funktionsnedsættelse i tilfælde af driftsstop eller evakuering af visse forlystelser enten selv, eller ved ledsagers hjælp, kan stige af og forlade forlystelsen.
- For det andet afhænger tilgængeligheden af forlystelsens karakter. Visse forlystelser er på grund af den kraftige fysiske påvirkning af passagerne ikke egnede til eksempelvis kørestolsbrugere, ligesom det kan være tilfældet for gæster med andre helbredsproblemer. Hvis der er i tvivl hos gæsten, kan Tivolis medarbejdere kontaktes for vejledning.
Læs mere om definition af begreber i Tivoli ved attraktionerne og forlystelserne.
Handicaptoiletter
Der findes handicaptoiletter i toiletgrupperne ved
- Pantomimeteatret,
- Puslehuset (ved legepladsen)
- Glyptoteksudgangen.
Herudover er der handicaptoiletter på en række af Havens restauranter samt i Glassalen og Koncertsalen.
Sygeplejevagten
Sygeplejevagten ligger tæt ved Glyptoteksindgangen og er bemandet med uddannede sygeplejersker og samaritter. Hvis der er brug for akut hjælp, kontakt Tivolis medarbejdere eller ring på tlf. +45 33 15 10 01.
Lån en kørestol
Kørestole kan udlånes gratis ved bestilling på tlf. +45 33 15 10 01. Kørestolen kan hentes i Servicecentret ved Hovedindgangen. Der skal betales et depositum på 100 kr. samt afleveres ID i form af fx kørekort eller sygesikringsbevis, alternativt kan der ligges et depositum på 500 kr.
Handicapparkering
Der er mulighed for offentlig handicapparkering på Vesterbrogade, H.C. Andersens Boulevard samt i Tietgensgade. Det er muligt at komme ind med kørestol ved de bemandede indgange på Bernstorffsgade og Vesterbrogade.
NB: Det er desværre ikke muligt at benytte indgangen ved Glyptoteket i øjeblikket.
Solsikkesnoren
Ikke alle handicap er synlige; nogle er usynlige. Solsikken er et internationalt symbol på usynlige handicap. Som gæst i Tivoli har du mulighed for at hente en Solsikkesnor, hvis du har særlige behov eller et usynligt handicap. Tivoli er for alle, og vi ønsker at bidrage til, at din oplevelse bliver tryg og behagelig. Når du bærer Solsikkesnoren, signalerer du til dine omgivelser, at du kan have brug for ekstra tid, plads, tålmodighed eller hjælp.
Du kan hente din Solsikkesnor i Box Office i Tivolis Hovedindgang.
Teleslynge i Salene
Der er teleslynge til rådighed til alle arrangementer i både Tivolis Koncertsal og Glassalen. Teleslynge er tilgængelig på bestemte pladser. På hvilke pladser teleslyngen er til rådighed i hhv. Tivolis Koncertsal og Glassalen, kan ses i salsplanen herunder.
Teleslynge i forlystelsen Den flyvende Kuffert
I Den Flyvende Kuffert har vi installeret teleslynge i kuffert nr. 10, 25 og 40. Disse kufferter er markeret med et teleslynge-klistermærke, som er synligt på siden af kufferterne. Forlystelseskontrollørerne kan hjælpe med at finde en kuffert, hvis der er behov.
Teleslyngen er indbygget under sædet, så gæster med høreapparat kan aktivere T-positionen og få glæde af lyden uden ekstra udstyr.